Copyright © Hans Högman 2020-05-02
Flygvapnets historia
Flygvapnet bildades som egen försvarsgren den 1
juli 1926, men redan under 1910-talet fanns
flygverksamhet inom armén. År 1912 sker den
första militära flygningen på Lilla Värtans is utanför
Stockholm. Även i Marinen pågick tidig
flygverksamhet och i februari 1919 förlade Marinen
sin vinterflygskola till Hägernäs strax norr om
Stockholm.
Vid denna tid var spaningsverksamhet flygets
viktigaste uppgift.
Arméns flyg låg organisatoriskt under
Fälttelegrafkåren. År 1913 tog utvecklingen fart
med flyttning av flygverksamheten till Malmens
flygplats i Linköping. Efter att initialt endast bedrivit
spaning med flygplanen började man även att
använda bomb- och jaktflygplan.
Försvarsbeslutet 1925 innebar bl.a. skapandet av
ett självständigt flygvapen från 1926.
Flygvapenchefen skulle tillträda redan 1 juli 1925.
Det nya flygvapnets flygplan och personal
organiserades på fyra flygkårer; 1:a flygkåren i
Västerås, 2:a flygkåren i Hägernäs strax norr om
Stockholm, 3:e flygkåren på Malmen i Linköping och
4:e flygkåren på Frösön i Jämtland. En flygskola
etablerades också i Ljungbyhed i Skåne.
Flygkårernas främsta uppgift blev initialt att spana
och bevaka att Sveriges gränser inte kränktes.
I det nybildade flygvapnet utgick verksamheterna
från Armén och Marinen. I slutet av 1920-talet
skedde en förnyelse av materielen via beställning
av 18 nya flygplan; Svenska Aero J 5 och J 6
Jaktfalken och tolv brittiska J 7 Bristol Bulldog.
Flygvapnet växer fram
År 1936 påbörjades en stor upprustning av
Flygvapnet. I enlighet med försvarsbeslut 1936
skulle Flygvapnets fyra flygkårer ombildas till
flygflottiljer. Vidare skulle tre nya flottiljer sättas
upp. Flygvapnet skulle nu omfatta fyra bomb-, en
jakt- och två spaningsflottiljer. Jaktflottiljen (Svea
flygflottilj F8) skulle förläggas till Barkarby i
Stockholmsområdet.
Satsningen på flygvapnet innebar också att man
skapade en svensk flygindustri då Saab
grundades 1937. I Linköping kom det första
helsvenska
flygplanet Saab 17
att tillverkas.
Bilden till höger
visar det svenska
lätta bombplanet
Saab B17A.
Wikipedia.
Saab 17 fanns i två modeller, dels ett bomb- och
dels ett spaningsplan. Den 23 mars 1942 levereras
den första seriebyggda Saab 17 till flygvapnet.
Totalt tillverkades 324 exemplar av detta svenska
pionjärbygge.
Saab 18 var ett tvåmotorigt bomb- och
attackflygplan med 3 mans besättning i bruk från
juni 1944.
Bilden till vänster
visar svenska
bombflygplanet Saab
B18A cirka 1946.
Wikipedia.
FFVS J 22 var ett stridsflygplan tillverkat av
Flygförvaltningens Flygverkstad i Stockholm och
konstruerat av flygingenjör Bo Lundberg, och som
användes som jaktflyg och spaningsflyg.
Leveranserna av J 22 inleddes i oktober 1943 och
gick till Göta flygflottilj (F 9). J 22 hade god
manövrerbarhet och en bra acceleration.
Prestandamässigt var J 22 i klass med det mesta
under sitt första år med
en vältränad pilot.
Bilden till höger visar
svenska jaktflygplanet J
22 i luften under andra
världskriget. Bild
Wikipedia.
Det ställdes vissa krav på konstruktionen av J 22. I
möjligaste mån skulle endast inhemskt material
utnyttjas men aluminium fick ej användas eftersom
SAAB behövde allt som kunde produceras i Sverige.
Resultatet blev ett stålskelett med beklädnad av
formpressat björkplywood, inget ovanligt vid denna
tid.
Under Andra världskriget stärktes jaktflyget,
speciellt efter de intryck man fick under Slaget om
Storbritannien där jaktflyget varit avgörande. Nya
flygflottiljer bildades och Flygvapnet bestod nu av
16 flottiljer: sex bomb-, sex jakt-, tre spanings- och
en torpedflottilj. År 1945 hade antalet flygplan ökat
till runt 600 efter att 1939 varit endast 180 stycken.
De första decennierna efter krigsslutet
kännetecknades av en stark expansion för
flygvapnets del. Se Sveriges flygflottiljer genom
tiderna.
Kalla kriget innebar en storsatsning på det svenska
flygvapnet och den inhemska
flygplanstillverkningen gjorde att SAABs produktion
i Linköping gynnades. Under 1950-talet kom
klassiska svenska stridsflygplan som J 29 Tunnan, A
32 Lansen, och J 35 Draken.
Flygvapnets uniformer
När det svenska militära flyget efter första
världskriget fick en permanent och självständig
ställning 1926 uppkom frågan om deras
uniformering. Svenska flygvapnet fick nu en
uniform efter fransk förebild, uniform m/1930, en
uniform som byggde på den traditionella
sjöofficersuniformen fast med enkel knäppning.
•
Flygvapnets uniformer
Att beskriva uniformer är inte lätt och jag tar
tacksamt emot rättelser och kommentarer. Om
någon har några bra bilder för att illustrera de olika
uniformerna och vill dela med sig går det bra att
skicka över dem till mig via mail. Ange i så fall så
mycket information som möjligt om bilderna.
Relaterade länkar
•
Flygvapnets uniformer
•
Svenska stridsflygplan
•
Arméns uniformer
•
Flottans uniformer
•
Kustartilleriets / Amfibiekårens uniformer
•
Gradbeteckningar
•
Luftbevakning & luftbevakningslottor
Referenslitteratur
1.
Flygvapnets historia, överstelöjtnant Lennert
Berns
2.
Svenska flygvapnets förband och skolor under
1900-talet, Christian Braunstein, 2003
3.
Försvarets historiska telesamingar, Flyghistoria
från SFF, Flygvapnet
4.
Wikipedia
5.
Digitalmuseum
Får man kopiera material (text och bilder) från
denna eller andra av dina sidor för att lägga ut
på egen Internetsida?
Svaret är NEJ! Det är däremot OK att länka till
mina sidor.
Överst på sidan
Svenska Flygvapnets
historia