Copyright © Hans Högman 2022-05-03
Djur i krigstjänst
Djur i krigstjänst
Inledning
Djur har använts på olika sätt sedan urminnes tider i
olika arméers krigstjänst, både som arbetsdjur samt
som sällskap till soldaterna. Bland annat har djur
tränats till att spionera på fienden.
Framförallt från första världskrigets utbrott och till
tiden efter kriget fanns djuren vid soldaternas sida.
Hästar
Även om hästen använts som dragdjur eller för
klövjade transporter under många tusen år, dröjde
det till omkring tidig järnålder innan man lyckades
avla fram hästar som var starka nog för att bära en
människa någon längre sträcka. Hästen har använts
av ridande förband i strid sedan 300-talet f.Kr.
När stigbygeln började användas, senast på 700-talet
e.Kr, fick ryttaren än mer kraft i strid.
Kavalleri eller rytteri är ett beridet truppslag som
historiskt använde hästar för förflyttning och strid.
Som regel användes lätt kavalleri mest för att spana
på fiendens trupprörelser och för att störa samlingar
och förflyttningar med snabba utfall för att sedan dra
sig undan innan fienden hann omgruppera och slå
tillbaka anfallet. Tungt kavalleri har som främsta
uppgift att anfalla fiendens infanteri eller kavalleri i
syfte att bryta igenom försvarslinjen och slå ut
fienden.
Beridna trupper har funnits i Sverige under åtskilliga
hundra år före den ”Nya tiden”, allt ifrån tungt
bepansrade ”riddare” till lättare utrustade spanare.
Men det var först under Gustav Vasas tid och
skapandet av en modern svenska armé som reguljära
kavalleriförband sattes upp.
Hästar funnits i alla delar av armén, om än mest i
kavalleriet. Alla officerare, oberoende av truppslag,
hade flera tjänstehästar och alla transporter sköttes
av trosshästar som hanterades av trossdrängar.
Så inte bara kavalleriet utan hela armén var
beroende av hästen och skulle i stort vara så ända in
på 1940-talet.
Under första världskriget förekom kavalleri framför
allt på östfronten. Kavalleri spelade ingen strategisk
roll under något av de två världskrigen under 1900-
talet, men hästar var viktiga för militära och civila
transporter. I Sverige, år 1970 upphörde den sista
anskaffningen av varmblodiga hästar till K 4, som
hade arméns sista beridna trupp. Idag finns tre
kavalleriförband kvar inom svenska armén, inriktade
på utbildning av militärpoliser och jägarförband. De
är helt motoriserade men vårdar ännu traditionerna
från hästepoken.
Med remontering menas anskaffande av hästar för
krigsmaktens behov och med remont menas en
inköpt unghäst, som inte genomgått utbildning.
Remontdepåer var militära inrättningar för att förse
arméerna med unghästar, så kallade remonter.
Remonterna vandes vid att ha en ryttare, men också
vid eld, krutrök, explosioner och andra höga ljud.
Varje svenskt kavallerikompani hade vid mitten av
1700-talet tre hingstar och ett tjugotal ston för
remontproduktion.
På 1880-talet tog staten över ansvaret för
remonteringen vid de svenska värvade beridna och
anspända regementena. För att ta emot alla
remonterna skapades från 1885 remontdepåer. En
speciell nämnd köpte årligen upp unghästar som
skickades till remontdepåerna för att tränas och
sadel-tämjas. Efter cirka ett år skickades remonterna
till regementena där de under ett år fick genomgå
ytterligare träning. Exempel på en remontdepå är
Utnäslöt vid Strömsholm utanför Köping i
Västmanland.
Andra djur som används i krig på liknande sätt som
hästen är mulor, kameler och elefanter.
Två sälar och en värnpliktig flottist på "Palmen"
förbereder träningen. Försöksstationen Palmen på
Gålö, under andra världskriget. Bild: Wikipedia.
Duvor
Fåglar har använts som förmedlare av meddelanden i
flera årtusenden framförallt duvor. Vanligt var att ett
meddelande fästes vid duvans ben.
Brevduva är en tam framavlad duva som används för
att vidarebefordra meddelanden, oftast korta brev,
vilket sker genom att duvan släpps och då hittar hem
till sitt duvslag.
Från medeltiden och fram till 1800-talet användes
duvpost av handeln, sjöfarten och framför allt
krigsmakten. Duvposten använder brevduvans goda
orienteringsförmåga, flygförmåga och benägenhet att
flyga hem då den transporterats bort. Brevduvorna har
också avlats och tränats för att bli ännu bättre i dessa
avseenden. De naturliga begränsningarna för denna
verksamhet har dock gjort att den aldrig blivit särskilt
vanlig eller regelbunden. Exempel på begränsningar är
risken att duvan blir tagen av en rovfågel, duvans
behov av svag vind och hög omgivningstemperatur.
En brevduva som släpps strävar efter att flyga till det
duvslag där den är uppfödd. Det går därför inte att få
den att flyga till någon annan lokal.
Den första militära verksamheten med brevduvor i
Sverige fanns vid Karlsborgs garnison. År 1887 började
man träna duvor på sträckorna Örebro-Karlsborg och
Bråviken-Karlsborg. Just denna verksamhet lades ned i
slutet av 1890-talet.
Fram till 1949 var brevduvor en del av de svenska
signaltruppernas utrustning och så sent som under
andra världskriget användes brevduvor i större skala
av de krigförande staterna.
Två kavallerisoldater med lansar, så kallade lansiärer
(ulaner), 1914 - 1918. Både män och hästar bär
gasmasker, . Bild: Marinmuseum, ID: D 14988:69.
Militärer som poserar framför vagnar med brevduvor
(duvslag) under första världskriget.
Bild: Marinmuseum, ID: D 14988:130.
Försöksstationen Palmens sälbassänger 1943 på Gålö,
under andra världskriget. Bild: Wikipedia.
Svenska kavallerisoldater till häst cirka 1917,
antagligen i Tornedalen. Bild: Västergötlands
museum, ID: 1M16-A140656.
Sälar
Under andra världskriget kränktes svenska vatten
ofta av ubåtar från främmande makt. Omkring 20
svenska handelsfartyg sänktes mellan 1940 och 1945
av främmande ubåtar, några från Sovjetunionen.
Svenska försvaret hade tidigt utvecklat en sonar, men
den fungerade inte tillräcklig bra. Militären funderade
över hur man skulle ta sig an problemet.
År 1940 byggdes en topphemlig försöksstation vid
namn Palmen vid Långgarnsfjärden norra sida på
Gålö i Stockholms södra skärgård. Här tränade
man ett 20-tal sälar (gråsälar och knubbsälar) till att
hitta och fästa markörer på fientliga ubåtar under
andra världskriget. Sälarna hade infångats som kutar
på isarna i Bottenviken och togs sedan till Gålö-
stationen.
På Palmen fanns psykologen och beteendevetaren
Valdemar Fellenius med familj, ett antal värnpliktiga,
en kock, djurskötaren Tore Glemmefors från Skansen,
dykaren Per Edvin Fälting samt militära vakter. Totalt
var det åtta till elva personer som jobbade under
tystnadslöfte, helt isolerade under fyra år.
Försöksstationen fick namn efter det specialbyggda
fartyg med namn Palmen vilket transporterade
sälarna ut till öppet hav för träning. Fartyget hade en
öppning i botten med ett sluttande plan där sälarna
kunde släppas ut och tas emot.
Bassängerna för sälarna byggdes så att de på
avstånd såg ut som en vanlig brygga.
Sälarna tränades att lokalisera minor och torpeder
samt uppsöka och markera ubåtar ned till 50 m djup.
När en säl kom i kontakt med en ubåt skulle en
anordning som var fäst på sälen i en sele utlösas och
positionen således markeras. Sedan skickades en boj
med ljussignal i form av en karbidlampa till ytan som
kunde indikera var ubåten befann sig. Fellenius
använde även magneter med radiosändare som
fastnade på ubåtarna när sälarna simmade förbi
dem. Först tränades sälarna på ubåtsattrapper och
därefter agerade ubåten Sjölejonet "fiende" under sin
befälhavare Bengt Hedlund. Testerna var lyckade och
19 gångar av 20 hittade sälarna ubåten.
Sälarna blev med tiden tama.
Förutom sälarna tränade Fellenius bl.a. även duvor
för luftspaning för att upptäcka ubåtsperiskop och
försöken med duvor fungerade bra.
I juli 1942 sattes två av stationens sälar, Pelle och
Lotta, in i sökandet efter en sovjetisk ubåt i Västerviks
skärgård som hade torpederat ett handelsfartyg.
Försöket att med sälarna fick dock avbrytas på grund
av dåligt väder då det specialbyggda fartyget Palmen
inte klarade att gå i hård sjö. I april 1943 användes en
av sälarna, Pelle, i sökandet efter svenska ubåten
HMS Ulven som sjunkit utanför Göteborgs norra
skärgård på västkusten. Sälen misslyckades dock
med sitt uppdrag då den blivit utsatt på fel ställe,
flera kilometer från olycksplatsen.
Projektet, som gick under kodnamnet ”Palmen”,
upphörde i april 1945, dvs vid slutet av kriget.
Sälstationen drivs idag som ett pensionat.
Bland annat i USA har sjölejon använts på liknande
sätt.
Två sälar med utrustning på ryggen. Försöksstationen
Palmen på Gålö, under andra världskriget. Bild:
Wikipedia.
Sälar i sälbassängen på försöksstationen Palmen på
Gålö, under andra världskriget. Bild: Wikipedia.
Specialbyggda båten "Palmen" som gav sälprojektet på
Gålö sitt namn. Försöksstationen Palmen på Gålö,
under andra världskriget. Bild: Wikipedia.
Älgar
Olaus Magnus skrev i mitten av 1500-talet i sin
nordiska historia om älgar som i snabb fart drog
slädar över isarna, mycket snabbare än hästarna. De
födde sig själv hela vintern, hade oxens styrka och var
dubbelt så snabba som hästen.
Älgen är ett tåligt djur när det gällde hunger och törst
och kunde springa dag och natt.
Karl XI umgicks därför med planer om ett beridet
älgregemente under senare delen av 1600-talet.
Men när rymmare börjat använda älgar som på ett
dygn kunde rida mellan Ystad och Stockholm
skrinlades planerna. De finns inga belägg i arkiven för
att några ryttarkompanier på älgar, dvs älgkavalleri,
satts upp i karolinarmén. Karl XI’s tankar om ett
älgkavalleri lades bland annat ner på grund av älgarna
inte kunde vänjas sig vid skott och mycket rörelse
omkring sig.
Under frihetstiden ville man åter förverkliga de
patriotiska tankarna på älgar som nyttiga husdjur.
En fundamental skillnad mellan älgar och exempelvis
hästar är att de senare lever i en hierarkisk flock,
tamhästar betraktar helt enkelt människor som sina
ledardjur (är det åtminstone tänkt). Enstaka älgar kan
bli tama, men de har inte underkastelsen "i blodet" på
samma sätt.
Det finns dock exempel på flera försök som har gjorts
för att tämja älgen till husdjur, dragdjur och som
mjölkproducent. Ett känt exempel är den föräldralösa
älgen Stolta som hittades i början av 1900-talet i
närheten av Älvkarleö i norra Uppland som då togs om
hand och flaskmatades. Den blev tam och kom sedan
att användes som dragdjur.
Älgen Stolta som drar en kärra cirka 1908. Bild: SLU.
Älgen Stolta som drar en släde cirka 1908. Bild:
Upplandsmuseet.
Hundar
Under första och andra världskrigen spred sig bruket
av brukshundar för speciella militära ändamål. De
användes för patrullering och bevakning, det fanns
även sjukvårdshundar, rapporthundar för budföring
samt minsökhundar.
Rapporthunden var en militär tjänstehund som
användes för att skicka meddelanden mellan militära
enheter i krig. Minhundar används vid minröjning.
Hunden är många gånger effektivare än människor
för detta ändamål och kan till skillnad från en
metalldetektor känna skillnad på metall och
sprängämnen.
Den militära bevakningshunden skiljer sig från
polisens patrullhundar som bl.a. är utbildade att
skydda hundföraren. Militära bevakningshundar skall
markera för ljud från främmande människor i
bevakningsområdet samt doftspår eller vittring från
främmande människor och kunna spåra dessa.
Statens hundskola var en hundskola under
socialdepartementet som verkade i olika former åren
1978–1991. Hundskolan var förlagd i Sollefteå
garnison i Sollefteå.
Från starten 1936 var armén huvudman. År 1962
ändrades namnet till Arméns hundskola. År 1971
blev skolan en självständig myndighet under
Försvarsdepartementet och bytte namn till Försvarets
hundskola. År 1978 ändrades namnet igen, då till
Statens hundskola och samtidigt övergick
huvudmannaskapet till Socialdepartementet.
Efter bolagiseringen 1991 gick Sollefteå kommun in
som delägare året därpå och namnet ändrades till
Sveriges hundcenter AB. År 1994 drog sig staten ur.
Sedan 2005 sköter hunduppfödningsstationen i
Sollefteå sin egen uppfödning av schäferhundar.
Sedan 2022 är Försvarsmaktens hundtjänstenhet,
FHTE, en del av Luftstridsskolan. Enheten är baserade
utanför Märsta och i Kungsängen norr om Stockholm
samt med en hundavelsstation i Sollefteå.
Åren 1911 - 1914 inledde armén försök med
slädhundar och rapporthundar vid Västernorrlands
regemente i Sollefteå. Dessa hundar var av rasen
airedaleterrier. På 1920-talet återupptogs
försöksverksamheten med draghundar, vilket under
1930-talet utökades med rapport- och
sjukvårdshundar. Efter 1936 började man utbilda
bevakningshundar och under 1940-talet minhundar.
1941 inleddes ett formellt samarbete med polisen om
att utbilda skyddshundar, vilket tidigare utförts på
försöksbasis.
Mellan 1947 och 1953 utvecklade hundskolan
metoder för lämplighetstest av tjänstehundar för de
olika inriktningarna. Under 1950-talet avskaffades
arméns draghundar.
Arméns hundskola i Sollefteå, maj 1950. Foto:
Norrlandsbild. Bild: Sundsvalls museum, ID: SuM-
foto027909.
Träning av hundar, Arméns hundskola i Sollefteå i maj
1950. Foto: Norrlandsbild. Bild: Sundsvalls museum,
ID: SuM-foto027909.
Delfiner
Delfiner är vattenlevande däggdjur. Delfinernas
intelligens innebär att de kan lära sig att identifiera
olika typer av objekt, och med en överlägsen
simförmåga söker de av ett område mycket snabbare
än vad en mänsklig dykare klarar av.
Sovjetunionen genomförde träning av delfiner och
sjölejon i Svarta havet med militära ändamål. Då
Sovjetunionen kollapsade tillföll delfinerna som
tränades i Krim det självständiga Ukraina. Djuren
tränades under stort hemlighetsmakeri för olika
räddningsuppdrag och för att kunna sättas in i
sökningen efter sjöminor. De tränades även för
hemliga militära attackuppdrag. Spekulationer har
rört sig om exakt för vilka uppgifter delfinerna
tränats; till exempel har kamikaze-uppdrag mot
ubåtar, minläggning och att döda attackdykare
nämnts.
Även i USA har delfiner använt på liknande sätt, bland
annat till att identifiera och svepa sjöminor. Det lär
även finnas delfiner tränade för att rädda dykare.
Svenska Blå Stjärnan, SBS
SBS grundades 1917 för hästsjukvård under namnet
Svenska Röda stjärnan (att jämföra med Röda Korset).
Svenska Röda Stjärnan skulle således vara djurens
motsvarighet till Röda Korset. Förenings syfte var att
organisera sjukvårdsberedskap för de djur som
kunde komma att drabbas av skador under krig. Det
var det lidande som skadade arméhästar utsattes för
under första världskriget, gjorde att ett internationellt
förbund bildades i december 1914, ”L´Etoile Rouge”
(Röda Stjärnan), för att ge bistånd till djur i
krigssituationer.
Svenska Röda Stjärnan utbildade ”stjärnsystrar” till
hästsjukvårdare för armén, inrättade sjukstallar,
tillverkade förbandsartiklar, anskaffade instrument
och utrustning.
År 1940 sände Svenska Röda Stjärnan en
hästambulans till Finland. I Finland var dock namnet
Röda Stjärnan inte användbar som symbol för
föreningen, eftersom den var känd som symbol för
Sovjetiska armén. Den 1 juli 1941 ändrades därför
namnet till Svenska Blå Stjärnan.
Bilden till höger visar en
medlem i Svenska Blå
Stjärnan i uniform med
en häst. Kvinnan är
Birgitta Gustafsson,
Stockholm. Foto: Stig
Herbst (1916 - 1991). Bild:
Karlsborgs
fästningsmuseum, ID:
KBGF.010607.