Copyright © Hans Högman 2020-03-26
Det yngre båtsmanshållet
System med roterade båtsmän
Båtsmännen var roterade på samma sätt som
infanteristerna i armén. Se vidare det ständiga
knekthållet för mer information.
Systemen var i stort sett identiskt med det ständiga
knekthållet, dvs rotebönder som underhöll en
båtsman med tillhörande båtsmanstorp. Cheferna
för båtsmanskompanierna skulle vara bosatta inom
kompaniernas område och föra befälet över
båtsmännen. Även befälen var indelta på samma
sätt som inom armén.
Det var inte lätt att värva båtsmän. Efter Skånska
krigets slut, 1675, var den svenska båtsmansstyrkan
cirka 5.000 man. Behovet var dock det dubbla. Man
gjorde nu en utbyggnad av båtsmanshållet till att
omfatta alla kustlandskap. Vidare skulle städernas
båtsmanshåll grundas på dess rikedom. Denna
omorganisation av båtsmanshållet var klar 1687
och kom att kallas det yngre båtsmanshållet.
Bilden till höger visar
linjeskeppet Kung Karl,
sjösatt 1694. Foto Hans
Högman 2017.
Sjöhistoriska Museet,
Stockholm.
System med indelta båtsmän
De båtsmanssystem som beskrivs ovan byggde på
roteringsprincipen, dvs bönder som grupperades i
båtsmansrotar och som satte upp en båtsman.
Men det fanns även indelta båtsmän som sattes
upp genom indeling på motsvande sätt som
ryttarna i kavaleriet, dvs via rusthåll.
Det fanns nämligen ett behov att, sedan Karlskrona
örlogsstation grundats, ett större antal båtsmän
skulle förläggas i Karlskronas omedelbara
närhet för att snabbt kunna uppfordras vid
behov. Därför infördes båtmansindelningen, dvs
ett system med indelta båtsmän. Med
indelningssystemet kunde mindre jordegendomar
indelas för att hålla en båtsman. Istället lämnade
kronan ersättning till båtsmannens underhåll bl.a.
genom att efterskänka grundskatten.
Den första gruppen indelningsbåtsmän
(rusthållsbåtsmän) togs ut från de landskap som
låg längst bort, från båtsmansdistrikten i Norrland
och norra Finland. Från Norrland flyttades 488
båtsmän, från Gästrikland 56, Mellan- och södra
Sveriges städer 301 och Finland 543, totalt 1.350
båtsmän plus familjer.
Dessa förflyttades nu till Blekinge och södra Möre.
Detta var den största tvångsvisa
befolkningsomflyttningen under stormaktstiden.
Omflyttningen skedd under den första delen av
1680-talet.
När denna omfördelning var klar fanns cirka 2.300
indelningsbåtsmän i anslutning till Karlskrona
örlogsstation. Tanken var att det skulle gå snabbt
att mobilisera fartygen med besättningar.
Systemet med indelningsbåtsmän förekom enbart i
Blekinge och södra Möre. Majoriteten av alla
båtsmän var dock roterade.
Det svenska båtsmanssystemet bestod nu av 6
kompanier indelningsbåtsmän, 21 kompanier
roteringsbåtsmän och 3 kompanier från städerna.
Karlskrona örlogsstation öppnas på 1680-
talet
Den svenska örlogsflottans huvudstation,
Stockholms station, fanns mellan 1522 och 1680 i
Stockholm. Karl XI ville ha flottan längre söder ut
för att snabbare kunna möte fienden som kom
söderifrån. Fienden var framför allt Danmark.
Ryssland hade ingen flotta vid denna tid så inget
hot kom över havet österifrån. Ryska
östersjöflottans födelse räknas till år 1703 då
ryssarna anlade flottbasen Kronstadt i Finska viken.
Vidare ville Karl XI få en hamn som var isfri större
delen av året.
Man tittade på Kalmar och Karlshamn först men
valet föll på Trossön i den Blekingska skärgården.
Platsen kom att kallas "Karls-krona" efter Karl XI.
Under 1680 flyttades större delen av flottan dit.
För att skydda örlogsbasen byggdes tre bastioner
runt basen och för att skydda inloppet till
Karlskrona byggdes Kungsholms fort och
Drottningskärs kastell vid Aspösund.
Det första skepp som byggdes i Karlskrona var
Götha som sjösattes 1686.
År 1715 tar man åter ta örlogsstationen på
Skeppsholmen, Stockholm, i bruk där en fanns då
en mindre eskader. På 1720-talet förlades även den
nya skärgårdsflottan till Stockholm.
Inför det stora nordiska kriget, 1700 - 1721,
bestod den svenska örlogsflottan av dels en värvad
båtsmanselit och dels indelta och roterade
båtsmän. De värvade båtsmännen utgjorde en
oundgänglig beredskapsstyrka. En annan stor
grupp var det enrollerade (inhyrda) sjömanskapet.
Man erhöll även sjövant folk från handelsflottan.
De roterade båtsmännen utgjordes av manskap
från:
Båtsmanshållet i
Sverige (2)
Styrka
De roterade kompaniernas styrka uppgick till 4.322
ordinarie samt 3.578 fördubblingsbåtsmän. De
värvade båtsmännens antal i Karlskrona uppgick till
1.188 man. De indelta båtsmännen uppgick till 2.356.
De kunde vara på plats i Karlskrona inom 8 - 12 dagar
efter mobilisering. Totalt kunde flottan mobilisera ca:
11.400 båtsmän vid denna tid. Förutom dessa
enrollerades ca: 3.000 båtsmän.
Hur stor var då den svenska flottan i jämförelse med
andra länders flottor vid denna tid?
Rysslands örlogsflottas födelseår brukar sättas till
1696. Som vi ser av tabellen var England redan nu
den största sjönationen.
Under 1717 undergick båtsmanshållet en
genomgripande omorganisation. Karl XII lät
sammanslå de kompanier som var likställda varandra
till regementen: 2 värvade regementen som bestod
av artillerivolontärregementet och
kofferdiregementet, 5 indelta eller roterade
regementen bestående av Sluproddarregementet,
Västernorrlands änterkarlsregemente, Smålands
äntergastregemente, norra och södra Roslags
sjögastregemente samt Ölands sjögastregemente.
Därtill kom Södermanlands äntergastregemente,
Uppstädernas bösseskyttar, Bohus 2 kompanier,
Skånes, Hallands och Blekings stadsbåtsmän. Södra
Finlands och Ålands båtsmanskompanier kunde vid
denna tid ej räknas in.
Äntergast och änterkarlstyrkorna var organiserade
på samman sätt. De skulle utrustas och övas som
infanteriregementen av infanteribefäl.
Denna organisation blev dock ej långvarig. Redan
1719 upplöstes de nya regementena och man
återgick till den gamla organisationen.
Ryska kriget 1788 - 1790
Detta krig innehöll många sjöslag. Detta innebar i sin
tur stora manskapsförluster som skulle ersättas.
Några av de större sjöslagen var slaget vid Hogland
17/7 1788, slaget vid Öland 26/7 1789, första slaget
vid Svensksund 24/8 1789 (galärflottan), slaget
utanför Reval 13/5 1790, "Viborgska gatloppet" 3/7
1790 och andra slaget vid Svensksund 9/7 1790
(galärflottan).
Enbart vid utbrytningen ur Viborgska viken dödades
cirka 35% av manskapet i den gotländska
båtsmansstyrkan.
Se vidare:
•
Sjöslaget Viborgska gatloppet 1790
•
Sjöslaget vid Svensksund 1790
•
Roslagens 2 kompanier
•
Östergötlands kompani
•
Tjusts kompani
•
Bohusläns 2 kompanier
•
Ålands o södra Finlands
kompani
•
Gotlands 2 kompanier
•
Skånska städernas kompani
•
Norrlands 2 kompanier
•
Södermanlands kompani
•
Smålands kompani
•
Västergötlands kompani
•
Ölands 2 kompanier
•
Stockholms stads kompani
•
Uppstädernas kompani
Källreferenser
1.
Svenska knektar, indelta soldater, ryttare och
båtsmän i krig och fred av Lars Ericsson, 1997
2.
Det gotländska båtsmanshållet 1646 - 1887, Kjell
Olson, 1993
3.
Försvarets civilförvaltning 1634 - 1865, utgiven
1994 av försvarets civilförvaltning
4.
Från regalskepp till sjörobot av Bengt Ohrelius,
1984.
5.
Om sjökriget, från Svensksund till smygteknik av
Marco Smedberg
6.
Skärgårdsflottan, redaktör Hans Norman, 2000
7.
Wikipedia
Båtsmansnamn
När båtsmanshållet kom till under 1600-talet var det
sällsynt att särskilda båtsmansnamn användes. Det
var dock viktigt att kunna identifiera en båtsman och
man började därför att ge varje man ett särskilt
namn. Rekryten fick sitt namn vid antagningen och
namnet bands till en viss rote. Inom ett kompani
skulle endast en båtsman inneha ett visst namn och
normalt tog nästa man på samma rote
föregångarens namn. Denna regel följdes dock inte
alltid. Namn kunde också bytas efter särskilt
medgivande.
En mycket vanlig grupp båtsmansnamn var de namn
som hade anknytning till rotens namn, by- eller
sockennamn, exempelvis Billsta, Helgum, Hoting,
Näsåker, Rogsta, Wäsby mfl.
En annan vanlig kategori var de namn som hade en
mer borgerlig karaktär, exempelvis Berg, Bergman,
Broman, Burman, Forsman, Lindström, Stenberg,
Vallman etc.
Namn som direkt hade anknytning till båtsmän kan
bl.a. delas upp i:
•
Utseende
•
Egenskaper
•
Militära sjötermer
•
Djur och växter
•
Natur
•
Lokal- och Nationalitet
•
Yrken
Utseendenamn: Bred, Hög, Jätte, Kort, Liten, Låg,
Lång, Nätt, Rödbrusig, Vitlock
Egenskapsnamn: Ansenlig, Birhals, Bister, Bråttom,
Dristig, Flink, Frimodig, Frisk, Fyllhund, Förbättrader,
Glad, Grym, Hurtig, Kempe, Kvick, Lustig, Långsam,
Mild, Modig, Rask, Springare, Stark, Törstig, Vrång,
Våghals mfl.
Militära sjötermer: Ankare, Bark, Boglina, Bom,
Båk, Däck, Flagga, Fock, Kajman, Kompass, Köl, Lod,
Mesan, Rå, Rånock, Segel, Sjöman, Strid, Styrman,
Talja, Vimpel, Esping mfl.
Djur och Växter: Al, Alm, Ask, Asp, Björk, Duva, Falk,
Gran, Hassel, Hägg, Järv, Löv, Pil, Ros, Ruda, Tall mfl.
Naturnamn: Backe, Berg, Bro, Dal, Damm, Fors,
Holm, Klippa, Lund, Mo, Näs, Sjö, Skog, Sten, Strand,
Sund, Vall mfl.
Lokal- och nationalitetsnamn: Darlkarl,
Engländare, Finne, Fransos, Gävlebo, Hällsing, Jämte,
Lapp, Norman, Norrlänning, Ryss, Skotte,
Smålänning, Tysk mfl.
Yrkesnamn (med undantag för militära): Bagare,
Bonde, Dräng, Klockare, Kock, Kolare, Målare, Smed,
Svarvare, Timmerman m.fl.
Sjöerfarenhet - Befaren
Alla båtsmän hade notering om sin sjöerfarenhet
(Befarenhet) i rullorna. Det fanns 4 olika grader:
1.
Obefaren: Ingen eller mycket liten sjövana
2.
Sjövan: Minst 6 månader till sjöss
3.
Befaren: Minst ett år på Medelhavet eller
liknande
4.
Välbefaren: Minst 2 expeditioner om ett år på
avlägsna vatten
Båtsmanshållet vakanssätts 1887
År 1887 sattes hela båtsmanhållet på vakans. Istället
fick rotebönderna i båtsmanshållet betala en
vakansavgift när en båtsman avgick ur tjänsten.
Flottans ökade krav på kontinuerlig bemanning och
sjömaterielens utveckling gjorde att försörjningen
av båtsmän genom indelningsverket inte längre var
funktionell.
Som en ersättning för båtsmanskåren värvades
istället en fast stam av manskap (sjömanskår) till
Flottan, uppdelade på matros-, eldare-, hantverks-,
minör- och fästningsartilleriavdelningar. År 1898
ändrades värvningssättet till flottans sjömanskår. Allt
manskap skulle nu vara ständigt tjänstgörande och
rekryteras antingen genom s.k. karlskrivning från
Skeppsgossekåren eller genom kontraktsskrivning.
Det var dock aldrig aktuellt att ersätta att ersätta de
indelta båtsmännen med värnpliktiga båtsmän i
beväringen. Sjötjänsten ombord på fartygen krävde
en helt annan utbildning än vad beväringstjänsten
kunde erbjuda. Dock gjordes vissa försök med ett
mindre antal värnpliktiga i flottan. Det var däremot
aldrig tal om att beväringar helt självständigt skulle
bemanna några krigsfartyg.
År 1889 övades 200 värnpliktiga i beväringen i
flottan.
Tjänstgöring på örlogsstationerna
Till skillnad från soldaterna i
armén organiserades
båtsmännen inte i
regementen utan enbart
kompanier, så kallade
båtsmanskompanier.
Kompanierna tillhörde i sin
tur en örlogsstation, vanligen
Stockholms örlogsstation eller Karlskrona örlogsstation.
Från 1700 har även funnits en örlogsstation i
Göteborg, Göteborgs örlogsstation, men den lades
ned 1870.
Flottans båtsmän samlades med andra ord på
örlogsstationerna i Stockholm eller Karlskrona. Här
tjänstgjorde man i land med olika arbeten eller på
skeppen under seglatser. Till sjöss bestod arbetet
främst av sk. släparbete, vilket innebar bemanning av
kanonerna, rodertjänst men även till väders bland
master och segel. I regel var det okvalificerade
arbetsuppgifter. En båtsman som kunde kompassen
kallades befaren och fick ansvara för rorgång och
handlodning.
På ett normalstort skepp fanns 70 korpraler och
volontärer (frivilliga som utbildade sig till officerare),
20 kofferdimatroser (tjänade civilt i handelsflottan),
250 båtsmän, 110 soldater, 30 skeppsgossar och 20
drängar.
På mindre fartyg, exempelvis fregatter, fanns ca: 40
korpraler och volontärer, 10 kofferdimatroser, 20
båtsmän, 100 soldater, 20 skeppsgossar samt 15
drängar.
Ett Linjeskepp hade under 1780-talet hade följande
besättning:
•
1 överstelöjtnant (fartygschef)
•
2 kaptener
•
2 löjtnanter
•
2 fänrikar
•
2 kadetter
•
3 officerare från armén
•
1 överstyrman
•
2 medelstyrmän
•
3 lärstyrmän
•
4 konstaplar
•
9 arklimästare
•
1 överskeppare
•
3 underskeppare
•
6 högbåtsmän
•
5 underofficerare från armén
•
69 korpraler och volontärer
•
20 kofferdimatroser
•
255 båtsmän
•
112 soldater från armén
•
30 skeppsgossar
•
20 drängar
•
4 fältskärer
•
5 betjänter
•
7 hantverkare
Örlogsfartygen hade även behov av mer erfaret
sjöfolk än vad båtsmännen i båtsmanshållet kunde
bidra med. Därför anställde örlogsflottan genom
värvning sjömän från handelsflottan,
kofferdibåtsmän. De hade lön från flottan men
behövde bara tjänstgöra i örlogsflottan under 6
månader per år. Under resten av tiden kunde de
tjänstgöra ombord på handelsfartygen.
Kofferdibåtsmännens arbetsuppgifter ombord var i
regel till väders uppe i riggen. Däremot behövde de
inte hålla på med de vanliga båtsmännens
släparbete.
Kofferdibåtsmännen kom aldrig att utgöra någon
större kategori i Sverige till skillnad mot Danmark.
Fördelen för Danmark var att de därigenom hade en
större andel erfaren och sjövan besättning men
nackdelen var att det tog längre tid att mobilisera
kofferdibåtsmännen än de svenska "vanliga"
båtsmännen.
Det förekom även värvad personal bland
artilleripersonalen, sk. volontärer. De hade ansvar
över artilleribetjäningen som utgjordes av
båtsmännen i båtsmanshållet. Volontärerna var
frivilliga som utbildade sig till underofficerare och
officerare.
Skeppsgossekåren & skeppsgossar
Skeppsgossar var unga män, till och med barn, som
gick under utbildning för att senare bli befäl. När de
var 18 år gamla var de färdigutbildade och kunde
antas som kofferdibåtsmän eller volontärer.
Flottan behövde utbildad och sjövan personal och
redan 1685 bildades skeppsgossekåren då en
skeppsgosseskola inrättades i Karlskrona.
Skeppsgossar utbildades därefter på kustorterna
Karlskrona, Göteborg, Marstrand och Stockholm.
Pojkarna som påbörjade sin utbildning var mellan 8 -
16 år gamla. Vintertid bodde de i kaserner och
utbildades i läsning, skrivning, kristendom, språk och
geografi tillsammans med sjömanskap och fysisk
träning. Sommartid var de ute på praktik och
seglade på flottans skolskepp. Det var en hård miljö
för de unga pojkarna och det var inte ovanligt att de
blev slagna både av befälen och de äldre
skeppsgossarna. När skeppsgossarna fyllt 18 ansågs
de vuxna och kunde börja som matroser i flottan.
I slutet av 1700-talet fanns ca: 300 skeppsgossar.
Skeppsgossekåren fanns kvar ända till 1939. Se
vidare Skeppsgossekåren.
Manskapet
Manskapet hade sina
sovkojer i de nedre
regionerna av skeppet, där
två man delade på en
sängplats (en sov när den
andre arbetade). Fyra
båtsmän delade på en
sjömanskista, där man
förvarade sina personliga
ägodelar och kläder.
De flesta sjöexpeditionerna
ägde rum i Östersjön eller på
Nordsjön.
Den huvudsakliga födan
ombord utgjordes av bröd,
öl, torrt kött och salt fisk.
Precis som i armén hölls generalmönstringar under
ledning av en högre officer vid amiralitetet. I flottan
hölls generalmönstringar vart femte år. Före och
efter en uppfordring (inkallelse) hölls
beklädnadsmönstringar av kompanichefen och
landshövdingen.
Soldaterna i ett kompani inom armén kom från
samma trakt och kände varandra (i regel omfattade
ett kompani ett härad). Kompanierna i fält var den
samma som hemma på roten. Detta bidrog till en
mycket hög sammanhållning.
I flottan gjorde man dock tvärt om, man spred på
båtsmännen inom ett båtsmanskompani på olika
fartyg. Om ett fartyg gick under så gjorde det ofta
med man och allt. Om katastrofen var framme så
skulle inte alla båtsmän i en socken eller härad
mangrant följa med i djupet.
För att få bättre kvalitet på officerarna ombord så
bestämdes 1683 att ingen fick befordras till officer
förrän han genomgått sjöofficersexamen och blivit
godkänd.
Rekryteringen
Rekryteringen av båtsmän gick till på motsvarande
sätt som rekryteringen av knektarna i armén. Oftast
var det ur de egendomslösas led som männen
hämtades, torparsöner, drängar, bondesöner som ej
hade något att ärva samt söner till båtsmän.
Under krigstid var rotebönderna befriade från att
värva båtsmän. Skyldigheten inträdde först tre
månader efter manskapets hemkomst. Precis som
för knektarna upprättades ett kontrakt med
båtsmännen, sk. båtsmanskontrakt. Där fanns
inskrivet den sold båtsmannen skulle få. Solden
betalades ut två gånger om året, vårpenningen i maj
och höstpenningen i september. Solden behövde
rotebönderna endast betala ut då båtsmannen var
hemma på roten.
Vid krigstid rekryterades även fördubblingsbåtsmän.
Fördubblingsbåtsmännen erhöll i krigstid samma lön
och utrustning som de ordinarie. Under fredstid hade
fördubblingsmännen ingen lön alls.
Båtsmanstorp
Vidare fanns i kontraktet inskrivet att båtsmannen
skulle ha ett båtsmanstorp med tillhörande hemkall.
Hemkallet kunde bestå av bete, ved, material för
stängsel, hö/halm, spannmålsprodukter, allt
beroende på hur torpets odlingsmark var beskaffat.
Torpen i båtsmanshållet (båtsmanstorpen) fungerade
på samma sätt som soldattorpen i armén.
Bilden till höger föreställer
en rotetavla från ett
båtsmanstorp i Häggnor,
Nordingrå socken,
Ångermanland. Detta torp
ingick i Norrlands tredje
båtsmanskompani (tidigare
namn på kompaniet var 2:a
Norrlands Båtsmanskompanis 1:a del), rote
Spännare, nr 28. Fotot visas med tillstånd av Lennart
Vessberg som tagit fotot.
•
Exempel på båtsmansrulla från Norrlands
båtsmanskompani
•
Exempel på ett båtsmanskontrakt från 1857,
Södermanlands 2. båtsmanskompani.
•
Wäsby båtsmanstorp 58, Södra Roslags 2:a
båtsmanskompani. Sollentuna socken.
Uniformen
Båtsmannens beklädnad och utrustning var
ytterligare en av de skyldigheter som båtsmansroten
hade. Under den tid båtsmannen var uppfordrad
skulle han erhålla klädespersedlar. De var
utredningspersedlar (hängmatta, kappsäck av
segelduk, täcke mm), beklädnadspersedlar (tröja,
väst, långbyxor, strumpor, skjortor, hatt, läderskor
m), handräckningsbeklädnadspersedlar (skor och
strumpor). Beklädnadspersedlar utgick vid
tjänstgöring som uppgick till minst 6 månader och
handräckningsbeklädnadspersedlar utgick för
tjänstgöring mellan 6 veckor och 2 månader.
Någon enhetlig uniform fanns ej för sjöfolket
förr. Några regler för hur hur klädseln skulle se ut
fanns inte heller. Båtsmansbeklädnaden bestod
under 1600-talet oftast av en jacka och ett par byxor
av blått kläde. Jackan hade inga knappar utan hölls
på plats av häktor. Under jackan bars en skjorta av
lärft. Skorna var gjorda av smorläder. På 1690-talet
gjorde man ett försök att införa regler för
beklädnaden. Däremot så växlade uniformen mycket
mellan olika landsdelar. Stadsbåtsmännen var i regel
bättre klädda än de från landsbygden.
Under slutet av 1700-talet började man införa
mer enhetlig klädsel. Uniformen bestod nu av rock,
vadmals- eller lärftbyxor samt långstrumpor. Senare
erhöll de även en väst eller livstycke,
underliv, tröja av vadmal, kort pajrock
med kappa, skor med läderbotten samt
en skotthatt.
Jackan skulle vara blå med gult foder.
Även västen skulle vara blå.
Utseendemässigt kunde dock
persedlarna variera mellan olika
landskap.
Fotot till höger föreställer en båtsman i
uniform m/1778. Marinmuseum. Foto
Hans Högman 2007.
Först 1817 infördes en enhetsuniform. Även
vadmalen skulle nu färgas blå. Uniformen skulle nu
bestå av: kapprock eller kavaj av blå vadmal
(stofferad med samma tyg från kragen skörtet två
tum nedanför knät), Ståndkrage fem tum hög samt
klaff med överklädd knapp. den skulle vara fodrad i
livet med ylletyg samt i ärmarna med blågarns eller
annan foderväv.
En tröja av blå vadmal, med stoffering av samma typ
från kragen till skörtet. En väst av blå vadmal med
ärmar. Dubbla slag, ståndkrage tre tum hög. Två
knapprader med nio släta mässingsknappar i
vardera. Ett par långbyxor av blått vadmal med åtta
släta mässingsknappar. En halsduk av mörk lärft. En
hatt, ett par läderskor, två par ullstrumpor samt två
skjortor.
1848 erhöll rotebönderna viss befrielse från
beklädnadsskyldigheten. Under 1800-talet blev
blåkragen allt större och skjortan öppen i halsen.
Kragens ändamål var att skydda tröjan
eller jackan mot fläckar från
den nedhängande hårpiskan.
Blankhatten och rundtröjan
hängde med ganska länge.
Bilden till höger visar
båtsmansuniformer från
1832 (vänstra) respektive
från 1849 (högra).
Bilden till vänster visar en
båtsman från 1856.
Uppfordring
Båtsmännen uppfordrades i regel till tjänstgöring
under våren i fredstid. Uppfordringen bestämdes
av den befälhavande amiralen vid den örlogsstation
som båtsmannen tillhörde. Båtsmännen vid de
roterade kompanierna uppfordrades antingen till
helårstjänst eller till sex månaders sommartjänst vart
tredje år.
Då order om uppfordring kom skulle roten utrusta
båtsmannen med utrustningspersedlar samt
matsäck som skulle räcka fram till
embarkeringsorten. Roten hade ingen skyldighet att
skjutsa båtsmannen men däremot hans utrustning.
Antagligen kunde båtsmannen åka med på lasset.
När båtsmannen anlände till embarkeringsorten
skulle kompanichefen visitera sin män. Han följde
även med männen till örlogsstationen.
Under sjöstrid användes huvuddelen av manskapet
till arbete vid kanonerna. Båtsmännen uppgift var bla
att hala i taljorna eller att med olika hjälpmedel rikta
kanonerna i sidled. För själva gevärsstriderna och
fäktningarna svarade i
huvudsak soldaterna.
Maten ombord var hårt
saltad för att klara sig
under en länge tid och
bestod av kött, fläsk och
fisk. Varje dag fick
båtsmännen ca: halv liter
brännvin. Maten och
drickat intogs vid sk
fatlag eller backlag, där
borden var upphängda
mellan kanonerna.
Bestraffningar ombord
Det var hård disciplin ombord och straffen för
överträdelser var oftast ganska hårda.
Straff som utdelades var att "springa rå" och att
"kölhalas".
Att springa rå innebar att förövaren hissades upp,
med sammanbundna fötter, till storrån med en tyngd
vid ena låret. Fästet lossades varvid förövaren föll
ned och försvann under vattenytan. Med hjälp av
linan halades han sen in. Fallet från storrån var
relativt högt, omkring 16 meter.
Kölhalning innebar att den som skulle bestraffas
bands med ett rep runt midjan. Repet drogs sedan
runt kölen på skeppet. En tyngd fästes vid förövaren
som hissades upp i storrånnocken. Med repet firades
sen mannen ned i vattnet och drogs under kölen och
upp på den andra sidan och åter upp till storråns
höjd. Vid passagen runt kölen hände det ofta att
både armar och ben krossades eller att mannens
nacke bröts. Tyngden var dock till för att förrövaren
inte skulle slås mot kölen. Kölhalning var i det
närmaste att betrakta som en dödsdom.
Båda dessa straff avskaffades 1755.
Att rymma från fartyget bestraffades med döden.
Detsamma gällde den som överföll en vakt på post
eller profoss i tjänst.
Den vanligaste bestraffningen var spöslitning med
den niosvansade katten. Den var en piska som
bestod av ett kort träskaft försedd med nio smala
tågändar försedda med vardera tre knutar. Den som
skulle straffas hölls fast av sina kamrater medan han
piskades med katten. Ett annat namn på katten var
tjärtampen. Detta straff avskaffades 1798.
Ytterliggare en bestraffningsform var gatlopp. Här
fick den som skulle bestraffas springa i den gata som
bildades mellan två led av besättningsmän där varje
besättningsman som han passerade slog den
springande med ett spö. Ett gatlopp räknades som
två vändor. Den som dömts till fem gatlopp fick
således springa tio vändor. Detta straff avskaffades
1812.
Efter detta var fängelse på vatten och bröd den
vanligaste bestraffningsformen.
Livet ombord
Den stora dödligheten ombord var ett stort
problem. De flesta stupade inte i strid utan dog i
olika sjukdomar. Besättningarna var stora som
trängdes på ett litet utrymme. Trångboddheten och
den bristande hygienen, dålig kost samt kyla och fukt
skapade en grogrund för sjukdomar. Under 1740-
talet började man införa system för att förbättra
luften ombord. En uppfinning som kallades
"väderväxlingsmaskin" gjorde livet lättare ombord. Det
var två samarbetande handdrivna luftpumpar som
med stor kapacitet skötte luftväxlingen.
År 1676 infördes hängkojen vilket medförde en
bättre komfort för sjömännen då de nu slapp sova på
det hårda däcket. Det var roteböndernas ansvar att
förse båtsmännen med hängkoj samt ett täcke.
År 1742 bestämdes sen att varje man skulle sova i en
egen koj. Tidigare hade två båtsmän turats om att
använda en sådan.
Toaletthanteringen ombord var under all kritik.
Ombord fanns rännor av användes av besättningen
som toalett. Dessa rännor spred en oerhörd stank i
fartyget.
Ombord fanns även knektar vars enda uppgift var
striden. De hade inga uppgifter i fartygets skötsel.
Tristessen lär nog ha varit hög bland dessa
kategorier. Vidare låg fartygen långa tider i hamn
varvid alla mer eller mindre var sysslolösa.
Stridsförberedelser
Inför en strid gick alla man tillverket enligt en väl
inövad plan. Alla löstagbara föremål som kunde vara
i vägen för en segelmanöver eller för pjäshanteringen
eller öka de fientliga projektilernas splitterverkan
stuvades i hålskeppet. trapporna mellan däcken
ersattes med "strids- eller fäktstegar". Under- och
märsrår, mässkot och ankare säkrades med kättingar
och taljor. Särskilda vantstoppare hölls klara om
något vantpar blev avskjutet. Våta hudar och
presenningar gjordes i ordning för brandskyddet. på
lämplig höjd över översta däcket spändes ett nät av
tågvirke till skydd för fallande riggdetaljer. Däcken
sandades för att manskapet inte skulle halka i blod-
och vattenpölar.
Ammunition hämtades upp till pjäserna, styckeport
luckorna öppnades och kanonernas surrningar
lösgjordes.
När allt var klart intog besättningen sina
stridspositioner.
Projektiler, eld och vatten hotade besättningen.
Träsplint yrde som pilar. På trossdäck ordnades
förbandsplatsen.
Fotografierna nedan föreställer artilleribesättningen
på batteridäck ombord på ett örlogsfartyg under en
sjöstrid, sent 1700-tal.
Marinmuseum. Foto Hans Högman 2007.